Diktatura ve strachu ze symbolů lidství a humanismu
Když vystoupil neoliberální, agilní a velmi hloupý europoslanec Zdechovský s návrhem na zákaz symbolů, věděli jsme, že dekomunizační proces v České republice byl spuštěn. Bruselský fašistický diktát, řízený USA a obecně nadnárodními neoliberály, potřebuje v Evropě přeměnit spotřební ekonomiku ve válečnou ekonomiku, podobně jako to dělal Hitler. Aby to dokázali, musí ale udržet moc v celé Evropě – a jedni z mála, kdo je ohrožují, jsou komunisté a pronárodní síly. Ano, i před II. světovou válkou také nacisté uzákonili protižidovské zákony, také zákaz sociálních demokratů a komunistů či veškerou tehdejší opozici. Fašismus je útlak většiny menšinou formou legálních i nelegálních represivních prostředků.
Co se týká našich samotných symbolů, jako je rudá hvězda a kladivo se srpem, fašisté se vždy našich humanistických myšlenek báli – a tak se jich teď potřebují zbavit, jelikož jsou fašisté z podstaty a tyto symboly je bezprostředně ohrožují. Hvězda sama o sobě představuje symbol lidské celistvosti, rovnováhy a spojení s vesmírem. Každý z pěti cípů může představovat jeden z pěti lidských smyslů, pět prstů na končetinách nebo pět základních živlů – oheň, voda, vzduch, země a éter. Je to filozofické vyjádření myšlenky, že člověk je hvězdou sám o sobě, osou, kolem níž se může otáčet celý vesmír poznání. V tomto kontextu je hvězda víc než jen tvar nebo nebeské těleso. Je to způsob, jak vnímat člověka jako součást většího celku – vesmíru, přírody, dějin.
Rudá barva je zase jedním z nejsilnějších a nejuniverzálnějších symbolů, od dávných civilizací až po moderní státy zde hraje rudá významnou roli jako znak moci, života, revoluce i identity. Rudá barva tak na euroasijském kontinentu spojuje východní duchovní tradice se západní politickou symbolikou. Je barvou života i smrti, boje i oslavy. Ať už jako součást vlajek, státních znaků nebo náboženských a kulturních rituálů, rudá vytváří vizuální osu napříč kulturami Eurasie. V tomto smyslu lze říci, že rudá barva není jen odstínem, ale je historickým, kulturním a emocionálním jazykem euroasijské identity.
Kladivo a srp pak symbolizují důležitost a spojení pracující společnosti s hodnotami, které vytváří především proletariát. A tyhle symboly humanismu chtějí zakazovat? Svědčí to jen o tom, že chtějí společnost utlačovat a dehumanizovat. Představme si, že bychom požadovali zákaz užívání a zobrazování symbolu kříže. Jednak by to bylo nespravedlivé uplatňování kolektivní viny – třeba za to, že kříž býval symbolem církve, která upalovala ženy jako čarodějnice, Jana Husa jako nesmiřitelného kritika církevního diktátu, nebo katolíky za to, že dlouhá léta ve Francii beztrestně vraždili hugenoty. Kolektivní vina je zločin a komunisté vidí svou – zejména morální – očistu v tom, že bereme na sebe odpovědnost za období lidové demokracie a socialismu. A to se vším všudy, především s výdobytky našich dědů a otců. Takových výdobytků, kterých kapitalismus nemůže nikdy dosáhnout. Symboly mohou zakázat, lidi mohou zavírat nebo – jako na Ukrajině – v některých případech i vraždit.
Ale těžko vyženou či zničí pravdu a víru, které tyto symboly nesou v našich srdcích a myslích. KSČ má pro strach uděláno. Takovým bojem si v historii už prošla – a toho se bojí nejvíce.
Roman Blaško GT UV KSČ
