Analýza vývoje po získání důvěry vlády České republiky

23.01.2022

Ve dnech 8. a 9. října loňského roku proběhly v ČR volby do Poslanecké Sněmovny Parlamentu ČR. V těchto volbách zvítězila koalice SPOLU a PirStan. Ty koalice vznikly před volbami zcela záměrně, protože bylo jasné, že některé strany se do Sněmovny nedostanou. A navíc bylo třeba vytvořit systém antiBabiš. Každá jednotlivá strana má samozřejmě svůj program, který je shodný s jinými stranami, ale zároveň se strany programem odlišuji. To je potřeba mít na paměti.

Pokud jde o koalici SPOLU ta na první pohled vystupovala jednotně před a po volbách. Ale už ne v okamžiku, kdy začaly být jasné první obrysy nové vlády. Jiná situace byla v koalici PirStan. Piráti měli ještě před volbami plno svých vnitřních nevyjasněných problémů. Mj. i to, že ještě jako poslanec Ivan Bartoš před volbami jel do Bruselu na jednání, protože žil v přesvědčení, že se stane, jak on říká premiérem. Mě jako právníkovi vstávají vlasy na hlavě hrůzou a dokonce současně se mi otvírá nůž v kapse, kdy tam nůž nemám. A dodávám, že ze slova premiér skáču nebo rostu čtyři metry vysoko. Proč? V čl. 67 odst. 2 Ústavy ČR je jasně napsáno, že vláda se skládá z předsedy vlády, místopředsedů vlády a ministrů. Tedy slovo premiér tam uvedeno není. Toto slovo totiž převzal z nepsané britské ústavy Mirek Topolánek, někdejší předseda vlády. A od té doby to u nás zdomácnělo. Že to Ústava nezná, to je přeci jedno. Ale zpět k volbám.

Voliči jasně rozhodli, že v koalici PirStan bude více poslanců za STAN. Proto byla ta hra, kdy Piráti se hádali se STAN o kolik přišli poslanců. Co následovalo víme. Přesto došlo ke shodě a začalo jednání o spojení obou koalic. Vše vyvrcholilo nejdříve problematickým kandidátem na ministra zahraničních věcí Janem Lipavským, ale nakonec ke jmenování vlády došlo. A po 23 hodinách jednání tato vláda získala důvěru Poslanecké Sněmovny. Je zvláštní, že počet koaličních poslanců je 108, ale stačí 101 hlasů. Nicméně vláda má důvěru 106 poslanců. Samozřejmě u Pirátů dochází k vnitřnímu pnutí a to bylo v době, kdy se volilo nové vedení této strany. Ale také ve hnutí STAN došlo k určitému pnutí. Tam byly dvě věci. Jedna věc finanční dary od firem této straně a hlavně, což je druhá věc problém poslance Farského. Zajímavé je, že právě jedna z těchto stran navrhla změnu zákona o financování politických stran a hnutí. A najednou z toho vycouvává. Ještě k p. Lipavskému. Je veřejným tajemstvím, že Fortuna vyhlásila sázku, kdo z vlády dříve odejde. Zda p. Lipavský nebo p. Válek. U p. Lipavského očekává Fortuna, že to bude někdy v květnu či červnu, čili před převzetím předsednictví, které republiku čeká. Nyní k poslanci Farskému. Podle p. Farského cíl cesty je dosáhnout federalizace USA a přenesení jejich zkušeností do našich podmínek a navíc federalizovat EU. Samozřejmě se tím myslí i vznik druhé komory parlamentu a vznik funkce prezidenta. Obecně se mluví ne o EU, ale o Spojených státech evropských.

Můj komentář k tomuto cíli. Politický a právní systém USA je úplně jiný než je v Evropě. Proto také právo v teorii zná kontinentální (evropský) systém, anglosaský systém, systém šária a ještě další, ale to není podstatné jaké systémy. Jde o spor kontinentální a anglosaský. Mimochodem v trestním právu v ČR je již plno věcí z anglosaského práva.

Zcela jistě tento poslanec ještě před volbami věděl, že bude vybrán na cestu do USA. Nedokázal v sobě vyřešit otázku co je přednější. Zda jeho osobní růst anebo poslanecký mandát, navíc, když získal tak obrovské množství preferenčních hlasů. Normální kandidát by jednak toto řekl nejen svému šéfovi strany či hnutí, ale i širšímu vedení. A v okamžiku zvolení by se vzdal mandátu a nastoupil by náhradník. Tam by to bylo právně a morálně čisté. Tragédii nejen tohoto pána, ale i STAN je, že předseda vlády byl jen informován. Byť s mnohými výroky p. Fialy nesouhlasím, tady se jej musím zastat. Jasně řekl, že kdyby byl rozhovor mezi jím a p. Farským důrazně by mu tuto cestu nedoporučil. Odkazuji na Události komentáře ze dne 18. 1. 22 ve 22.00 h. A navíc i prezident Zeman řekl, že toto je neuvěřitelný amatérismus. Oba politici mají samozřejmě pravdu, ale panu poslanci to nemůže a nechce nějak dojít.

Od počátku té "aféry" jsem se zamýšlel nad řešením otázky poslaneckého mandátu. A samozřejmě jsem studoval nejen zákon o Jednacím řádu PS PČR, ale i komentáře. V jednom rozhovoru ústavní právník Jan Kysela uvedl, že donutit poslance Farského k rezignaci nelze. Ano, bohužel je to fakt. Byť za cenu, že, jak řekl p. Farský se vzdá platu a dá jej na charitu. Nicméně, pokud jde o důležitá hlasování, že vždy na toto hlasování přiletí. Ale všechna hlasování jsou důležitá. Ještě jednu věc p. Kysela řekl, že má obecně dojem, že začínáme být vůči politické reprezentaci nepřiměřeně nároční. Na to, jak kolikrát jsem zděšen z tohoto ústavního právníka, tak zde mu vyslovuji velkou pochvalu.

Pravda ve středu bylo jednání předsednictva STAN, po jednání napsal p. Rakušan jen informaci. Zajímavější bylo, že na portálu seznam.cz byl titulek k této věci takový. Rakušan prohlásil, že to bylo nejtěžší jednání, které kdy měl. A to když řekl, tak to opravdu muselo být velmi složité. Byť řešení bylo jasné. Nejen veřejnost, ale i politici jednání p. Farského odsuzovali. A nakonec p. Farský rezignuje na funkci poslance. Co mu také zbývalo. Vždyť STAN byl pod velkým tlakem a nejen kvůli p. Farskému, ale i kvůli penězům, které dostal. Největší zajímavost však přišla později. Rakušan řekl, že p. Farského podcenil. Tak si sám začal sypat popel na hlavu. Jen se osobně p. Rakušanovi divím, jak se zachoval jako politik a jako předseda hnut. Měl být ráznější a nemuselo k celé aféře dojít.

Co se týká koalice SPOLU tady bude zajímavý vývoj. Navenek se koalice jeví Jako jednotná, ale uvnitř to tak není. A opravdu je otázka času, kdy dojde k rozpadu koalice. Především je třeba si připomenout výrok předsedkyně TOP 09 p. Pekarové Adamové určený maďarským občanům, tedy voličům. Jsou názory, že to je vměšování se do vnitřních záležitostí cizího státu. A to je fakt. Takto by třetí nejvyšší ústavní činitel země mluvit neměl. V této straně je rovněž velké vnitřní pnutí a je otázka kdy začne vnitrostranický boj. Navíc jeden její ministr neumí mluvit česky, sám přiznal, že "já su z Brna" a jen čekám, že bude mluvit brněnským hantecem, čemu zbytek Čechů nebude rozumět. Pokud jde KDU ČSL tak rovněž tam jsou určité znaky pnutí. A ODS samozřejmě trpělivě bude čekat na svoji příležitost. To jak ve vztahu ke svým dvěma koaličním partnerům, tak i ke koalici PirStan.

Z programového prohlášení je jasné, že se jedná o krásné slohové cvičení, je to vlastně cár papíru, kde sice je popsaná situace, ale řešení do budoucna tam není. Nicméně už od jednotlivých ministrů to začíná zaznívat. Tedy asociální politika , kdy bohatí budou bohatnout a chudí budou chudnout. Už jen to, že ministr dopravy bude prosazovat snížení dotací pro studenty a důchodce je otřesné. Ale na druhou stranu. 62 % oprávněných voličů na toto slyšelo. Oni chtěli změnu, ale nějak si nepřečetli mezi řádky od těchto politických stran jaká to bude změna. A ještě více mě děsí jiná věc. Dnes v podstatě na vysoké škole mohu studovat jak dlouho chci. Akorát za podmínky, že na to mám. Nejde jen o peníze na dopravu, na studijní materiály, ale na kolej nebo bydlení. Už jsem zaregistroval názor, že studentky budou sice studovat, ale stanou se z nich prostitutky, aby si přivydělali peníze na bydlení. Dokonce si myslím, že to bude ještě jinak, že i studenti, tedy mladí chlapci se takto budou ponižovat. A už teď je mi jasné, že pár konkrétních lidí se mnou v tomto nebude souhlasit. Ale to je realita. Co je ale ještě horší je skutečnost, že na školu se dostane skupina lidí, která ji po krátkém čase opustí a nebo studium bude úmyslně flákat. Ale mladý člověk z nižší třídy, který na studium i má se tam nedostane. Ne kvůli výsledkům přijímacího řízení. Ale prostě proto, že rodiče na jeho podporu při studiu nebudou mít. A to je největší tragédie co může být. A najednou si třeba lidé uvědomí, že v PS PČR není jediný zástupce těchto lidí. Ano, to je ten jeden milion hlasů co propadnul ve volbách. A zase doplatíme na to všichni.

Zadluženost republiky je obrovská. Na konci 80. let minulého stolení to bylo něco kolem 7,9 mil. Kč, dnes je to přes 2. biliony Kč. A nikoho nezajímá kdo to kdy zaplatí. Prý tato vláda má řešení v podobě změny státního rozpočtu. Zvláštní je, že vláda předělává rozpočet a žijeme v rozpočtovém provizoru. To už je po několikáté od vzniku samostatné ČR. A kde se bude škrtat. No samozřejmě v sociální oblasti, byť politický zemědělec, který toto ministerstvo řídí, že důchody se budou valorizovat. Jenže cena energii, kde jsme byli soběstační a vyvážíme ji a pak znovu draze nakupujeme jde raketově nahoru. A to nemluvím o potravinách a dalších věcech. Samostatnou kapitolou je to, že jsme montovna Evropy, když jsme byli jak průmyslová země, tak zemědělsky soběstačná, ba naopak jsme plno zemědělských produktů vyváželi. Tragická situace je u hypoték, to je člověk zadlužen na celý život a musí se logicky bát, aby nepřišel o majetek. Ale jedno řešení jak snížit státní dluh se nabízí. Máme u nás obchodní řetězce. A kam jdou peníze, které by měly jít do našeho státního rozpočtu. Samozřejmě, že ne do našeho rozpočtu, ale do jejich domovských států, třeba Ahold,Billa, Kaufland a mnoho dalších firem.

Závěr: Republika je rozkradená, zničená, jsme kolonii Evropy, montovnou Evropy, ale lidé mají zatím práci. Opravdu zatím. Proč např. se nepřizná skutečná situace ve Škodě MB v Mladé Boleslavi, vlastně pardon VW. Tam je jen část odstavená, nikoli celý podnik. Ale hlavně, že vedení firmy bere vysoké platy. Další věc jsou platy ústavních činitelů. Ano, je tam návaznost státních zástupů, soudců. Jestli je tento návrh na stole, tak proč se začínají státní zástupci, ale hlavně soudci ozývat kvůli platům. No jistě. Třeba takový státní zástupce bere měsíčně kolem 80.000,- Kč, byť rozhoduje někdy protiprávně. A soudce má plat kolem 100.000,- Kč. A kolik bere dělník ve Škodovce to už není podstatné. Mimochodem znalec a tlumočník u soudu má platové rozpětí na hodinu. Ale přísedící u soudu to má jasně dané vyhláškou z roku 1996. Tak za den si vydělá 150,- Kč hrubého, ale může být jak chce dlouho u jednání a mít jich dokonce několik za den. Tedy se není co divit, že se na tyto funkce nikdo nehlásí.

Co nás tedy čeká? Opět období počátku 90. let 20. století, kdy v republice vláda ODS a její partneři. Čili bohatí budou bohatnout, chudí chudnout. Ale myslím si, že lidem dojde trpělivost a proberou se z toho snu co volili.. Otázka je za jak dlouho to bude. Už nyní se chystají protilidová opatření, např. snížení dotací cestujícím důchodcům , studentům atd... Na jednu stranu je to tragédie, ale na druhou stranu je to pořádku. Patří to těm 62 % lidí co byli u voleb a jejich hlasy nepropadly, naopak.

Ivo Látal