Vize automobilismu
Naše planeta má zhruba 7 mil. obyvatel. Počet motorových silničních vozidel se bez započítání motocyklů blíží 1 mld. Ve světovém průměru to znamená, že je přesažena hodnota 100 automobilů na 1 000 obyvatel. Přičemž využití zejména osobních automobilů je cca 10%. Samozřejmě, že jsou velké rozdíly mezi vyspělým a rozvojovým světem. Ale všichni v Evropě a České republice začínáme automobilismus vnímat jako vyostřující se problém s mnoha negativními dopady - ekologickými, zdravotními, dopravními zácpami, problémy s parkováním, ekologickou likvidací ojetých vozů. Se zvláštním důrazem je nutné připomenout, že dodnes není uspokojivě vyřešena ekologická likvidace ojetých pneumatik s karcinogenními prvky. Kdo na to přijde, má Nobelovu cenu jistou. Povšimněme si ale, že tento problém je důsledně automobilovým průmyslem opomíjen.
KUPUJTE, KUPUJTE, KUPUJTE nová auta, jak žádá společnost založená především na komerci, zisku a osobním vlastnictví. Takto to nemůže v blízké budoucnosti pokračovat. A hybridní automobily také nejsou řešením.
ALE co takhle kombinace MHD zdarma, zvyšování intenzity hromadné přepravy cestujících a využití autonomně řízených osobní automobilů?
Zvážíte-li, že z časových důvodů pro vás není jiná cesta než využít automobil, zavoláte na dispečink a objednáte si autonomně řízený vůz na udaný čas a s daným místem dojezdu. Vozidlo je přistaveno, v zimě příjemně vytopeno a vy si cestou do Brna můžete ještě pospat, zahrát karty s případnými spolucestujícími, nebo se připravovat na nějaké jednání. Jedete bezpečně a úsporně, nestojíte ve frontách, nenadáváte řidičům okolo sebe, protože družicový systém optimalizuje plynulost jízdy vozů. O nic jiného se nestaráte, mimo poplatku za využití vozidla.
Při střízlivém odhadu by 50% osobních automobilů nemuselo ani existovat. Příroda i lidé by si určitě ulevili. Ale na to musí být společnost založena na jiných principech. Hledejme je.
František Lojda, Tajemník KSČM Praha 10